onsdag 21. september 2011

Halvfærdig undreopgave

Politikere som underholdningsmoment


Markedet indenfor for reality-tv er eksploderet indenfor de seneste år, og det er idag ikke særlig svært, at opnå kendisstatus, uden at have nogle specifikke evner. Men nu er det ikke blot den almindelige gennemsnitsdansker, der higer efter berømmelse, politikerne har også øjnet nye muligheder indenfor denne form for selveksponering, som en måde at gøre sig mere synlige for vælgerne.

Af: Eva K. Nielsen
evnie11@hotmail.com

Pia Kjærsgaard deltog i 2010 i “Fangerne på Fortet” på TV3, Villy Søvndal inviterede indenfor i “4-stjerners Middag”, og Venstres ordfører Kristian Jensen fik ligeledes oceaner af medieomtale, da han svingede træbenet i underholdningsporgrammet “Vild med Dans”.

Men hvordan skal man som vælger forholde sig til sine folkevalgte repræsentanter, når disse deltager i diverse quiz- og underholdningsprogrammer som har et minimum af substans? Hvilken betydning har det for demokratiet, hvis politikerne bliver valgt på baggrund af deres underholdningsfaktor istedet for deres politiske dagsorden? Og hvilke konsekvenser har deltagelsen i disse programmer for politikernes troværdighed?

Julie Rostrup, 21 år og studerende udtaler:

»Jeg ser ikke den slags programmer, men jeg synes generelt, at det er utroværdigt. Der går for meget hat og briller i den. Da jeg så, at Pia K. skulle være med i ‘Fangerne på fortet’, syntes jeg, det var et skidt forsøg på at bruge medierne til at kapre unge stemmer.«


Disclaimer: Jeg prøvede desperat at få fat i en medieekspert indenfor politik/populærkultur til udtalelse, men jeg fik ikke rigtig svar på hverken mails eller telefonopkald, så næste gang må jeg lige tage lidt hårdere fat rent researchmæssigt, for denne her artikel er godt nok semi-dårlig og halvfærdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar